Panggilan Temuduga UM

Assalamualaikum.


Hari Isnin, kakak saya telefon.


"Cikgu Comel, Cikgu Comel dapat UM!!!"


Hah! Biar betul? Rasa macam tak percaya dapat panggilan temuduga UM.


"Kos apa, kakak? Mesti bukan Pendidikan Awal Kanak-Kanak, kan?"


"Eh, taklah. Kos yang Cikgu Comel mintak tu lah."


"Yeke? Alhamdulillah..."


Masa tu memang rasa macam nak menangis. Syukur sangat dapat panggilan temuduga UM. UM adalah impian saya dari dulu lagi. Lagipun, saya hanya nak sambung kos yang saya ambil masa diploma. Pilihan yang ada cuma UM dan UPSI. Bila dapat UM, memang satu rahmat. Alhamdulillah.


Nak dapatkan mood temuduga :)





11 Mei 2012,

Hari yang dinanti-nantikan sudah tiba.

Semua calon ditempatkan di Auditorium Fakulti Pendidikan. Macam biasalah, ambil kehadiran. Lepas tu, empat orang calon pertama dipanggil ke bilik temuduga. Saya termasuk dalam senarai empat orang calon pertama tu! Gulp! 

Temuduga dijalankan di blok lain, tapi tak jauh dari auditorium tu. Masa menunggu di luar bilik temuduga tu, memang nebes sangat. Saya cuba hilangkan nebes dengan berborak dengan calon-calon yang lain. Walaupun jantung berdetak begitu kencang, suara masih terkawal. Tiada nada tersekat-sekat, alhamdulillah. Mak saudara saya suruh baca Ayat Seribu Dinar & Surah Al-Fiil. Alamak, tak hafal ayat tu. Saya hanya baca Ayat Kursi dan Surah Al-Fiil. Tawakkaltu A'la Allah.

Lebih kurang pukul 8.50 pagi, calon pertama dipanggil. Lepas tu, kedua, ketiga dan akhir sekali nama saya dipanggil. Bismillahirrahmanirrahim.

Takut  (-_-)'

Pertama sekali, penemuduga mintak fail. Lepas tu suruh duduk & perkenalkan diri. Saya bagitahu nama, belajar di mana, ambil kos apa. Penemuduga tu semak nama saya dalam senarai calon temuduga dulu, lepas tu belek-belek fail. Beliau ada tanya yang ni pilihan pertama ke? Saya rasa kalau pilihan pertama memang cerah peluang nak lulus, sebab itu memang minat kita yang sebenar. Soalan lain, tentang diploma yang diambil. Kos pengajian pun ditanya. Nasib baik tau, heeeee :D

Lepas tu, penemuduga mintak saya perkenalkan diri termasuk latar belakang keluarga, minat, hobi, kegiatan kokurikulum. Whatever, cakap je. Saya pun cakap jelah  segala yang benar tentang diri saya. Semua yang related dengan kos yang saya mintak ni. Alhamdulillah, boleh cakap dengan lancar sampai penemuduga tanya soalan lain.

Soalan seterusnya, tentang aktiviti kokurikulum masa sekolah. In English please.........

Akhir sekali, ada mock teaching. Nasib baik boleh ajar apa sahaja yang kita suka. Secara spontan terkeluar idea nak ajar tentang jari. Nyanyi lagu yang murid-murid saya suka masa praktikal. Sesungguhnya, saya amat terhutang budi kat supervisor saya yang memperkenalkan lagu ni. Terima kasih, cikgu :)

Alhamdulillah, selesai sudah hari yang mendebarkan tu. Terasa pertolongan Allah begitu banyak. Rasa macam mudah segala prosesnya.  Syukur, alhamdulillah. Terima kasih yang tak terhingga buat ayahanda dan bonda yang sentiasa mendoakan serta memberikan sokongan dari segi kewangan dan kerohanian. Terima kasih banyak kakak saya yang sentiasa bersama saya di saat suka dan duka. Terima kasih buat keluarga bapa saudara yang menumpangkan saya di sini serta ibu-ibu saudara yang memberi tips dan sokongan moral buat saya. Tak lupa sekali, rakan-rakan yang membantu saya dalam proses temuduga ni. Semoga Allah membalas kebaikan kalian dengan pahala yang berganda. Amin.

16 Mei 2012,
-Cikgu Comel -

4 comments:

  1. salam. sis mcm mna nk contact sis ye. nk tnya pasal course ni

    ReplyDelete
  2. SAya jg dpt intibiu di um dan dpt course ni..thx yerr 4 da information..sgt bguna..

    ReplyDelete
  3. assalam.saya dpt pggilan temuduga di UM .mase iv tuh kne bawak resume tk ?

    ReplyDelete
  4. salam, mohon bertanya, apa yg perlu study untuk iv diploma pendidikan?

    ReplyDelete

♥ TWEET TWEET