Solusi Secara Comel

Assalamualaikum.

Anda suka kanak-kanak? Kalau benar, teruskan membaca sebab entri ini memang ditulis khas untuk anda. 

Kanak-kanak memang comel, tapi kadang-kadang kerenah mereka menguji iman di dada. Pandai-pandailah tawan hati mereka supaya mereka jadi orang yang mudah mendengar kata. 

Oleh sebab saya selalu luangkan masa dengan kanak-kanak comel, banyak pengalaman yang saya dapat. Jom baca ni.

# Kes 1


Masalah kanak-kanak suka berkasar. Kalau jumpa budak yang suka pukul dan cubit orang dewasa, saya nasihatkan tolong jangan balas balik. Ibarat nak padamkan api, kita tak boleh guna api untuk padamkan api. Kenalah guna air, pasir dan sebagainya. Nak ubah tabiat mereka ni kena guna cara yang lembut. Kena main psiko sikit. Saya pernah berdepan dengan situasi camni. Masa tu saya buat tak peduli dengan dia sampai dia fikir, kenapa saya tak hiraukan dia? Inilah detik-detik berharga yang boleh saya manfaatkan untuk bagi nasihat. Alhamdulillah, cara ni berkesan. Sesuai bagi kanak-kanak berusia 6 tahun ke atas.

# Kes 2


Budak-budak  yang suka main sembur air liur kelihatan agak comel, tapi mereka sangat menakutkan. Mereka ibarat anak naga comel yang sedang bereksperimentasi dengan diri sendiri. Sebelum semburan air liur bertukar jadi api, baik lakukan sesuatu. Saya pernah jumpa budak yang suka main sembur air liur camni. Masa tu spontan saya dapat idea nak hentikan kenakalan budak tu. Saya cakap saya nak telefon orang yang dia tak suka. Nak suruh dia datang ambil si kenit tu. Memang kelakar sebab saya main hentam speaking Tamil. Lagak macam terer habis, padahal entah papelah yang saya cakap masa tu. Gelak sakan si kenit tu. Tapi dia tak berani dah nak buat lagi. Takut punya pasal. Tak susah pun nak guna cara ni. Yang penting kena tahu apa yang dia tak suka. 

# Kes 3



Masa LI dulu, saya pernah sembang dengan kawan-kawan. Kongsi pengalaman masing-masing. Saya suka cara kawan saya handle murid-murid. Bila anak murid dia malas nak buat kerja, dia cakap apa tau. "Biarkan dia tak nak buat kerja. Biarkan dia. Nanti bila dah besar semua orang jadi doktor, jadi engineer, bawak kapal terbang. Dia seorang je tak ada kerja." Kelam kabut semua orang siapkan kerja. Suatu taktik yang bagus, tapi kena pelbagaikan. Budak-budak kan cepat bosan. Hati-hati tau. Jangan cakap, "Kalau malas belajar, nanti jadi tukang sapu." Silap haribulan budak-budak pergi cerita kat tukang sapu kat sekolah. Jawablah dengan tukang sapu nanti. Heeee :D

# Kes 4


Saya tertarik dengan seorang mama comel yang sangat kreatif. Mama comel ni reka suatu cerita tentang Ibu Helang. Cerita ni sangat menarik sampai anak dia akan berhenti buat apa yang kita tak suka kalau sebut nama Ibu Helang. Begini al-kisahnya. Ibu Helang datang ambil Boboi (bukan nama sebenar). Ibu Helang babai kat mama. Boboi pun babai kat mama. Lepas tu, Ibu Helang terbang. Makin lama, makin tinggi. Mama nampak Ibu Helang makin kecik. Boboi pun makin kecik. Babai Boboi. Boboi tak dapat tidur dengan mama. Tak dapat minum susu dengan mama. Babai Boboi. Hehe :D Bagus sangat. Kalau dia buat nakal, cakap je nak panggil Ibu Helang. Selesai masalah. Senang, kan?

Best tak solusi-solusi ni? Sebenarnya ada banyak lagi cara yang boleh kita gunakan untuk atasi masalah perlakuan anak-anak. Insya-Allah, nanti saya kongsikan lagi. Pesanan saya, jangan terlalu cepat menghukum. Jadilah ibubapa yang kreatif! 

Salam sayang.

22 Mei 2012,
-Cikgu Comel-

2 comments:

  1. Hi Cikgu Comel!
    Memang comel sangat2 blog ni .. entri pun comel .. secomel tuannya - cikgu comel tulah! :)

    Hehe rasa macam familiar je cerita Mak Helang tu keh keh keh ...

    Good job cikgu comel, tulis lagi dan lagi .. penulisan tentang pengalaman praktikum pun menarik, jika dikumpul secara sistematik, boleh keluarkan dalam bentuk buku nanti!

    Jumpa lagi cikgu comel .. ;D

    ReplyDelete
  2. Alamak, tuan punya cerita baca ke? Malunyeeeeeeee!!!

    Terima kasih, Cik Puan Zariza.

    Insya-Allah kalau ada rezeki boleh diterbitkan buku nanti :)

    ReplyDelete

♥ TWEET TWEET